Willem Middelkoop; De Duitse Mark ligt ook in Nederland klaar.

.
.
‘Terug naar de D-mark’ wordt al jaren aangekondigd op Hyperinflatie WordPress en vindt nu (eindelijk) zijn eerste grote opvolger.
.
Het Hyperinflatie WordPress team roept al jaren op het Nederlandse internet (zielig en alleen) dat de Duitse mark al jaren klaar ligt. Niemand (ook Middelkoop niet) hoorde je daarover spreken.
.
Op google hetzelfde. Toetste je: Terug naar de D-mark in (en dergelijke) dan kwam je nauwelijks wat tegen. Behalve  op Hyperinflatie WordPress en een beetje in Xandernieuws. Maar ook Xander geloofde er niet echt in.
.
In 2008 stond het systeem ook op instorten en dacht je nou werkelijk dat land als Duitsland geen back-up had? 
.
Nu komt Willem Middelkoop met een zeer plausibele en waarachtige variant en uit betrouwbare bron.
.
.
En ik moet toegeven, deze variant is beter als mijn eigen verwachting. Ik ging uit van een gulden die gekoppeld zou worden aan de Duitse mark.
.
.
Deze variant is nog veel gemakkelijker: We krijgen gewoon ook een Duitse mark. Briljant.
.
.
Willem Middelkoop blijft de meest betrouwbare en eerlijke econoom die we hebben en verder is het in mijn ogen een bejaarde koorbal.
.
.
Willem geeft eerlijk toe dat hij er rijk van wil worden. Het is niet zijn eerste behoefte om wantoestanden aan de kaak te stellen om mensen bang te maken. Hij wil het voor zichzelf duidelijk stellen en dat herken ik.
.
.
Voor mezelf moet ik ook toegeven dat ik er wel een beetje zat van ben om als een nietsnut verder door het leven te gaan en me voortdurend moeten laten aftroeven door mensen die veel minder inzicht hebben. Of dat mannen (die met alle winden meelullen) een lekker wijf aan de haak slaan en ik met mijn zogenaamde karakter weer het nakijken heb. Als het zo doorgaat beland ik moederziel alleen in het bejaardentehuis.
.
.
Daarom is het voor mij en mijn blogarchief belangrijk om te laten weten dat ik veel eerder deze D-mark zag aankomen. Pure zelfpromotie dus. Misschien dat ze mij ook eens uitnodigen voor een denktank of weet ik veel wat voor adviesbaan dan ook. Als ik terugdenk aan een sullig studentje van begin twintig die door Getronics wordt opgespoord voor een dikke vette baan, terwijl zijn ideevorming middelmatig en voorspelbaar was, dan gaat dat wel een beetje aan je knagen.
.
.
Om nu nog verder alleen in mijn uppie met de status van profiteur, mislukte kunstenaar en nietsnut verder te sukkelen, begint een beetje problematisch te worden. Een paar jaar is niet erg en zelfs leerzaam, maar het moet niet te lang duren.
.
.
Maar als ik pech heb dan beland ik moederziel alleen in een bejaarden tehuis met de naam dat hij (ik) altijd van die rare ideeen had en dat je hem beter niet serieus kan nemen. Hij is namelijk gestoord en gek. Begin vooral niet over vrouwen en kinderen, want dan slaat ie helemaal op tilt.
.
Einde van de preek.
.
.
“DE DUITSE MARK LIGT OOK IN NEDERLAND KLAAR”
Willem Middelkoop onthult dat Nederland ook een Duitse Mark krijgt als het misgaat met de euro. Tegelijkertijd geeft hij mee om er vooral van te profiteren.
 
 

Een Grexit lijkt voorlopig te zijn afgewend. Maar de euro wankelt nog aan alle kanten. Waren het eerst vooral kleine landen als Griekenland, Portugal en Ierland die in de problemen zaten, inmiddels kan Spanje ook niet meer op eigen benen staan. Naar verwachting zal de op drie na grootste economie van de muntunie maandag officieel een verzoek doen voor de financiële noodhulp van zo’n 60 miljard euro die het nodig heeft om zijn noodlijdende banken te redden. 

Willem Middelkoop, de bekendste crisisprofeet van Nederland, legt tijdens een lezing op de Zuidas uit. “Wat we nu doen is een te veel aan schulden oplossen met nog meer schulden. Dat werkt natuurlijk niet.” Volgens de spreker heeft Nederland allang een plan B voor al de euro klapt: “Verschillende betrouwbare bronnen hebben mij afzonderlijk verteld dat Duitsland en Nederland goed voorbereid zijn op een plan B. De Duitse Mark ligt al ergens klaar, ook in Nederland.” Een man in het publiek vraagt zich af of de spreker niet de gulden bedoelt. “Nee, Nederland krijgt ook een eigen Duitse Mark.” 

Vraag niet hoe het kan ..
De onheilsvoorspeller zegt dat je vooral niet te veel moet nadenken over het instorten van de euro of het hele monetaire systeem . “Daar word je depressief van.” Je moet volgens Middelkoop vooral nadenken hoe je ervan kan profiteren. “Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan. Dat doe ik namelijk ook. Ik heb al dat onderzoek echt niet gedaan om nu jullie hier te kunnen informeren. Ik wil zelf gewoon weten hoe het zit.” 

Ad Verbrugge, die de spreker vragen stelt, interrumpeert: “Nou, volgens mij doe jij het ook nog wel om de banken te ontmaskeren.” Middelkoop schudt zijn hoofd: “Nee, echt niet. Ik doe het uiteindelijk om er zelf rijker van te worden.” 

Hoe doet hij dat dan? Door te beleggen in goud.  In 2008 richtte Middelkoop het Gold & Discovery Fund op – wat sinds 2012 de naam Commodity Discovery Fund draagt. Dat fonds belegt in goud en andere grondstoffen en heeft in de periode 2008 tot begin 2011 hoge rendementen geboekt door de stijging van de goudprijs. Ook heeft hij Amsterdamgold.com opgezet. Binnen drie jaar was deze webshop marktleider in de verkoop van goud in Nederland en werd een jaarlijkse omzet van meer dan 100 miljoen euro bereikt.

Miljoenenvermogen 
In juli 2011 besloot hij te cashen en verkocht hij zijn aandelen in Amsterdamgold aan investeringsmaatschappij Value8. Hoeveel hij daar aan heeft verdiend wil hij aan de telefoon niet zeggen. Wel laat hij voorzichtig los tegen Follow the Money: “Ik zou op zich van alleen mijn inkomsten als spreker kunnen leven en andersom geldt dat ook voor mijn beleggingsactiviteiten. Sinds 2008 heb ik met alles bij elkaar miljoenen verdiend.” Of dat varieert van 2 tot 5 miljoen of wellicht zelfs meer, vertelt hij liever niet. 

Critici verwijten Middelkoop vaak dat hij een dubbele agenda heeft. Op de televisie en in zaaltjes kondigt hij het einde van het financiele systeem aan. Daardoor zou hij de vraag naar goud opdrijven, wat uiteindelijk gunstig is voor zijn eigen portemonnee. Vanwege zijn commerciële activiteiten besloot hij daarom in 2009 om af te stappen van de journalistiek en hij nam ontslag bij RTLZ. 

Na zijn lezing reageert hij: “Mensen bieden mij een podium, het is niet dat ik mensen vanuit mezelf door middel van bijvoorbeeld reclamespotjes attendeer op het beleggen in goud. Ik maak slechts gebruik van de mogelijkheden die mij worden geboden en vertel mijn verhaal.” Ook wijst hij erop dat zijn invloed veel te klein is om dergelijke koersen te sturen. 

Het verboden woord 
Middelkoop gebruikt vanmiddag tijdens de lezing toch liever de begrippen ‘waardevaste beleggingen’ of ‘dingen die de overheid niet bij kan drukken’ in plaats van goud. Als iemand na afloop van de lezing in het vragenrondje toch over het edelmetaal begint, zegt Middelkoop: “Ik ben blij dat iemand anders er over begint want ik heb het deze lezing expres zo min mogelijk het woord goud in de mond proberen te nemen.” 

Dubbele agenda of niet. De zaal interesseert het niet. Ze geloven heilig in de voorspellingen en het advies van Middelkoop. “Meneer, ik ben onder de indruk van uw kennis. Kunt u straks in de nieuwe regering alstublieft de nieuwe minister van Financiën worden?”, vraagt een mevrouw. 

Er worden veel vragen gesteld. Maar vanwege tijdgebrek worden er maar zes toegelaten. Een aantal mensen kan het niet laten om na de lezing Middelkoop nog even face-to-face aan te spreken om wat advies in te winnen. Lang kan Middelkoop echter niet blijven: hij heeft nog een afspraak. 

Het publiek druipt langzaam af. Buiten aan de overkant van het café staan acht scooters van het luxemerk Vespa opgesteld. Ach ja, welvaart. Wie vanmiddag goed naar Middelkoop heeft geluisterd en rijk wil blijven, zal ongetwijfeld zijn laatste boek ‘Goud en het geheim van geld’ kopen. En deze titel is niet geheel toevallig in het café bij de uitgang te koop. De mevrouw achter het tafeltje met boeken heeft een pinautomaat paraat. Maar contante euro’s volstaan ook. Nog wel…

 
 
 
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op Willem Middelkoop; De Duitse Mark ligt ook in Nederland klaar.

  1. Chris zegt:

    Ik volg toch wel jouw blog en staat op de vaste adressenlijsten van de ‘te bezoeken sites’ bij mijn rondje informatievergaring. Ik zou wel, als ik jou was, het gewoon op de feiten houden (economie en samenleving) en niet de zielige gaan uithangen. Daar schiet je namelijk niets mee op en het stoot eerder mensen af dan dat het ze aantrekt. Niet persoonlijk bedoeld, gewoon een tip. Daarnaast, word niet te agressief in je toon. Persoonlijk vind ik dit namelijk niet prettig bij het lezen van jouw blog, wat zonde is, want er staan vaak interessante dingen op. Hopelijk kun je er wat mee!😉

    • .
      .
      Je hebt gelijk Chris, persoonlijke drama’s zijn niet interessant.

      Maar persoonlijke drijfveren zijn niet weg te denken, want de monetaire ontsporing is een gevolg van persoonlijke emotie als hebzucht, nalatigheid en onverantwoordelijkheden. Mensen die daar pineut van zijn en pineut van worden moeten zich weren en aggressie is daarin toch wel belangrijk. Ik geniet bv van de agressie van Max Keiser. Zonder deze agressie en zijn verantwoordelijkheidsgevoel zou hij veel minder presteren.

      .
      Als ik gelukkig was geweest en alles liep lekker door, dan zou ik mogelijk (als vele anderen) gewoon denken:

      We zien wel en na mij de zondvloed. Wat schiet ik op met deze doemdenkerij?

      .
      Waarom doemdenken als ik mijn energie ook kan stoppen in een vrouw en kind.

      .
      Waarom mijn tijd verspillen met iets wat niks oplevert, terwijl ik ook een mooi kunstwerk kan maken?

      .

      Het zijn juist de tegenslagen en de depressieve consequenties die ervoor zorgen dat je alert bent en helder.
      .

      En niet te vergeten:

      Wat te denken van de woede en persoonlijke drama’s die straks los komen als gewone burgermensen ontdekken dat hun spaargelden en pensioenen vergokt zijn.

      Het is nu allemaal nog theoretische ellende maar de echte ellende zal ons nog zeer rauw op het dak vallen.

      Maak je borst maar nat.

      Verder; bedankt voor je commentaar en het doorverwijzen naar mijn blog.

      .

      • Remco zegt:

        Wie ben je? Ik herken meer dan veel in je verhaal en heb empathie over/ in schrijfwijze…

        Ik ga niet melden dat ik het ook allemaal net zo goed weet te vertellen, maar de merkbare irritatie vind ik juist ergens wel prettig, gezien het feit we volgens het oog van het kerkvolk allemaal al in zo’n “keurslijf” zouden moeten zitten… hou toch op met die onzin. De bewuste groep #oldboysnetwork ziet het liefste dat we juist “netjes schrijven”, want dan valt t op het eerste gezicht allemaal wel mee (en dat is toch wat ze willen: “if you cannot convince them, confuse them”).

        Afijn, zo kan ik verder gaan met het tonen van empathie, maar daar kopen we niks voor. Ik denk dat wanneer meer mensen zulke ideeën/ feiten hardop (wel onderbouwd uiteraard) spuien, dat er hopelijk uiteindelijk een tweedeling zal ontstaan:
        enerzijds de oh zo kunstmatig gelukkige groep die met hun geld in hun eigen wereld heel erg rijk worden in hun zelf gecreëerde bubbles,
        anderzijds de groep mensen die: kunstenaar, postbode, jan met de pet, etc zijn en gewoon gelukkig hun energie in hun werk, vrouw en kinderen stoppen.

        stja… ik ga maar eens verder met het zoeken naar werk, mijn vrouw en 2 kinderen willen graag naar de camping volgend jaar.

      • Als alleenstaande heb je het gemakkelijker en zoek je meer verantwoordelijkheid bij je overgebleven ik.

Geef een reactie

